Pracownicy są cenniejsi, jeśli potrafią wykazać się pożądanymi przez pracodawców umiejętnościami. W zależności od branży będzie wymagane inne doświadczenie zawodowe, ale kompetencje miękkie są w tym temacie mocno uniwersalne. Każda osoba wie, że doświadczanie, tempo pracy, dokładność jej wykonywania i chęci do działania liczą się dziś dla wielu osób bardziej, niż formalne wykształcenie.  Co jeszcze zalicza się do poszukiwanych umiejętności? Jakie kompetencje są poszukiwane na rynku pracy? Poznaj umiejętności doceniane przez pracodawców. Sprawdź czy je już masz!

„Największe wynagrodzenie dostaniesz za pracę nad samym sobą”.

Oto 10 najbardziej ceniony umiejętności na rynku pracy

#01 Znajomość języków obcych

Dziś znajomość języka angielskiego jest dla wielu pracodawców obowiązkowa. Znajomość jeszcze jednego dodatkowego języka działa na ogromną korzyść pracowników. Dziś szczególnie poszukuje się osób znających niemiecki oraz języki wschodnie, takie jak chiński. Pracownicy je znający mogą od razu spodziewać się wyższych zarobków.

Sprawdź: Fast Languages. Jak i dlaczego warto uczyć się języków obcych?

#02 Szybkie uczenie się

Im szybciej pracownik się uczy, tym mniej czasu marnuje na opanowanie nowych procesów, systemów czy programów wchodzących do firmy. Takie osoby mogą liczyć na szybsze awanse i odpowiedzialność za poważne projekty. Pracodawcy cenią ich sobie, ponieważ pozwalają zaoszczędzić sporo na wdrażaniu ich w nowości.

Sprawdź: Zostań ultrasamoukiem! Ultranauka czyli jak uczyć się szybko i skutecznie

#03 Dotrzymywanie terminów

Pracownik, który nie jest terminowy, może zapomnieć o większym sukcesie. Jeśli ktoś nie oddaje pracy na czas, pokazuje, że nie podchodzi do swojego stanowiska i obowiązków na poważnie. Terminowość jest nie tylko pożądana, co wymagana. Ktoś, kto się jej nie trzyma, nie może liczyć na awansowanie i sympatię swoich przełożonych.

Sprawdź: Dotrzymaj Deadline! Wskazówki jak skutecznie radzić sobie z terminami

#04 Znajomość programów odsługiwanych w firmie

Umiejętności praktyczne są kluczowe w staraniu się o pracę. Znajomość używanych programów często może przesądzić o tym, czy ktoś zdobędzie dane stanowisko. Nie trzeba tracić na takiego pracownika dodatkowego czasu na wdrażanie ani wysyłać na szkolenia. To wiedza, o którą warto dbać i cały czas aktualizować.

#05 Samodzielne organizowanie czasu

W pracy na etat masz co prawda powiedziane, jak długo masz pracować i co przez ten czas zrobić, ale ostatecznie to od Ciebie zależy, jak sobie z tym poradzisz. Jeśli nie potrafisz organizować swojego czasu, możesz zostawać w tyle albo zmuszać się do nadgodzin, co nie ujdzie uwadze czujnemu oku twojemu przełożonemu.

Sprawdź: 7 rzeczy, które możesz zrobić od razu by efektywnie zarządzać czasem

#06 Przywództwo i budowanie własnego zespołu

W pracy będziesz zmuszony działać z określonymi z góry ludźmi, ale nie oznacza to, że twoje możliwości będą całkiem ograniczone. Budowanie swojego własnego zespołu jest konieczną umiejętnością na wyższych stanowiskach oraz tych, które przeważnie pracują solo. Pracodawca zawsze szuka porządnych liderów, którzy mają rozwinięte cechy przywódcze.

Sprawdź: Bądź liderem! 5 poziomów przywództwa

#07 Skuteczna komunikacja i szybka wymiana informacji

Współpraca w obrębie firmy jest kluczowa dla jej sprawnego działania. Szybkie wymienianie informacji niemal zawsze jest dobrze widziane. Osoby, które zbytnio się z tym wahają i nie umieją sprawnie podejmować decyzji, mogą znacznie spowalniać ten proces, a przez to narażać firmę na straty. Żaden pracodawca nie chce inwestować w takiego pracownika.

Sprawdź: Sztuka porozumiewania się. 10 kroków które sprzyja efektywnej komunikacji

#08 Branie odpowiedzialności za swoje działanie

Wielu pracowników nie potrafi wziąć na siebie odpowiedzialności i idących za nią konsekwencji. Pracodawcy cenią sobie osoby, które biorą odpowiedzialność za to co robią. Bo można z nimi pracować bez strachu o to, że coś, co zostało im powierzone, nie zostanie wykonane. A jeśli tak się stanie, to pracownik odpowiedzialnie podejdzie do sytuacji. Na przykład postara się naprawić szkody, jakie mogły powstać na skutek jego działania.

#09 Przyznawanie się do błędu

Pracownicy boją się przyznać, że zrobili coś źle i mogą na własną rękę próbować to naprawić. Pracodawcy jednak coraz częściej oczekują, że pracownik będzie przyznawał się, jeśli coś pójdzie nie tak. W ten sposób sami będą mogli kontrolować sytuację. Lepiej, żeby pracodawca wiedział o błędzie wcześniej, niż później, zwłaszcza jeśli pomyłka, ma wpływ na klienta firmy.

Sprawdź: Ucz się na błędach. 10 rzeczy, które ludzie sukcesu robią tylko raz i nigdy więcej

#10 Wyłapywanie swoich błędów i szybka poprawa

Poza przyznawaniem się do błędu trzeba jeszcze umieć szybko je wyłapać i poprawiać. Pracownik powinien umieć to robić, szczególnie jeśli obejmuje ważne stanowisko. Pracodawca nie chce trzymać u siebie osoby, która nie tylko nie powie, kiedy zrobi coś źle, ale także nie będzie w stanie samodzielne poradzić sobie z najprostszymi błędami. Dlatego zdolność przewidywania i rozwiązywania problemów oraz wyciąganie wniosków z niepowodzeń, aby w przyszłości działać skutecznej to  umiejętności, które warto opanować.

„Wykonuj nie tylko swoją pracę, ale też trochę ekstra. Nie wahaj się dać z siebie nieco więcej, bo ta drobna różnica jest warta całej reszty”. – Dean Breggs

Oto poznałeś 10 cennych umiejętności, która pomogą ci odnieść sukces na rynku pracy. Która z tych umiejętności już masz, a które chcesz rozwinąć? Jakie Twoim zdaniem kompetencje zawodowe są obecnie ważne i potrzebne?

Sprawdź: Firma bez strachu. Jak osiągnąć bezpieczeństwo psychiczne i sukces w pracy?