Nasze codzienne nawyki mają bezpośrednie przełożenie na jakość i długość życia. Dlatego, że to one w perspektywie długofalowej budują lub niszczą nasze zdrowie. Jest mnóstwo rzeczy, które ludzie w większości robią źle, a nawet nie zdają sobie z tego sprawy. A także rzeczy, które są banalnie proste i przynoszą ogromne korzyści, jednak niewielu o nich w ogóle wie. Warto jest uświadomić sobie, co i jak robić, by uchronić się przed nieprzyjemnymi problemami na starość. Jakie zdrowe nawyki, warto sobie wyrobić? Oto 6 godnych zastosowania porad, które mogą zmienić Twoje życie na lepsze, pomóc uchronić się przed chorobami i zwiększyć komfort życia. Zaczynamy!

Oto 6 zdrowych nawyków, które zwiększają komfort życia

#01 Joga

rosnijwsile.pl Zdrowe nawyki - yoga
Zdrowe nawyki – yoga

Znam wielu ludzi (sam do nich do niedawna należałem), którzy zawzięcie ćwiczą na przykład na siłowni, bo zależy im na rozbudowie siły, masy mięśniowej i wytrzymałości, ale nie rozciągają mięśni. Ten błąd może być opłakany w skutkach! Mnie akurat złapał potworny ból pleców, który uniemożliwiał nawet głębokie oddychanie. Zastanawiałem się, czy już umieram, gdy moja kochana dziewczyna zasugerowała mi, żebym poćwiczył jogę i może to się „rozciągnie”. Oczywiście nie zaleca się rozciągać urazów bez konsultacji z lekarzem! Sugeruję jednak im zapobiegać w ten sposób. Ja jednak znam swoje ciało na tyle dobrze, że czułem, iż problem faktycznie może być związany z nadmiernym napięciem mięśni. Po dziesięciu minutach rozciągania ból minął, jak ręką odjął.

Joga nie tylko może zapobiegać kontuzjom, chroni też przed nadmiernym spięciem i w konsekwencji bólami. A co najważniejsze- może nawet o 21% podnosić poziom GABA, czyli neuroprzekaźnika, który uspokaja, zapobiega depresji i poprawia jakość snu! Dodatkowo dobre rozciągnięcie zmniejsza ciśnienie krwi i usprawnia regenerację po treningu.

#02 Myj twarz przed treningiem

rosnijwsile.pl Zdrowe nawyki - mycie twarzy
Zdrowe nawyki – mycie twarzy

Skóra przed i po treningu wymaga specjalnej opieki. Myjesz twarz tylko po a nie przed wysiłkiem? Błąd. Podczas pocenia się, brud na Twojej twarzy miesza się z potem i wnika do porów, mogąc powodować ich zatkanie. Jeśli więc zależy Ci na pięknej skórze, pamiętaj o higienie, zanim weźmiesz się za ćwiczenia.

Brak pielęgnacji skóry przed i po treningu skutkuje najczęściej pojawieniem się różnych niedoskonałości (pryszczy i zaskórników itp.). Kobiety przed treningiem powinny zmyć makijaż. Trening ma na celu przyspieszyć nasz metabolizm, a tym samym pozbyć się niepotrzebnych produktów przemiany materii. Jeśli nałożymy makijaż, który będzie nam blokował ujścia gruczołów potowych, blokujemy także pozbywanie się toksyn z naszego organizmu. Dodatkowo makijaż w połączeniu z potem, który zawiera komponenty tłuszczowe, ulegnie uszkodzeniu. Skóra produkuje większą ilość potu i łoju, a w połączeniu z podkładem i zanieczyszczeniami tworzy się mieszanka, która zapycha pory. Poza tym podczas treningu makijaż może się popsuć i będziemy wyglądać nieatrakcyjnie.

Jeśli trenujesz na zewnątrz, pamiętaj o filtrach przeciwsłonecznych, zwłaszcza latem w słoneczne dni. W zimie korzystaj z kremów ochronnych, które zapobiegną pierzchnięciu skóry.

#03 Nie myj zębów bezpośrednio po posiłku.

rosnijwsile.pl Zdrowe nawyki - mycie zębów
Zdrowe nawyki – mycie zębów

Prawidłowa higiena jamy ustnej jest warunkiem utrzymania zdrowych zębów i dziąseł. Jesz szybkie śniadanie, a potem od razu idziesz do łazienki wyszorować zęby? Błąd. Kwasy organiczne zawarte w żywności naruszają Twoje szkliwo. Powinieneś więc poczekać ok. 30 minut, aby zdążyło się nieco odbudować, zanim przystąpisz do mycia. W przeciwnym razie ścierasz je coraz bardziej i bardziej. Zęby stają się wrażliwe na ból podczas jedzenia zimnych pokarmów i bardziej podatne na próchnicę. Jeśli nie masz rano czasu czekać pół godziny, to może po prostu nie jedz śniadań albo lepiej . W świetle nowych badań naukowych okazuje się, że być może jest to doskonały sposób na zapobieganie nowotworom. Poczytaj w Internecie o procesie zwanym „autofagia”. Podziękujesz mi później. Najlepiej zaplanuj sobie swój idealny poranek, aby starczyło Ci czasu na wszystko.

Sprawdź: Jak dobrze zacząć dzień? Poranne nawyki ludzi sukcesu

#04 Książka zamiast telefonu

rosnijwsile.pl Zdrowe nawyki - czytanie książek
Zdrowe nawyki – czytanie książek

Leżąc w łóżku, przed zaśnięciem przeglądasz jeszcze Facebooka albo oglądasz na YouTube chłopca, który buduje sobie willę z piasku za pomocą dwóch kijków i kamienia? Nie Ty jeden. Ale to niekorzystny nawyk. Sztuczne światło z ekranów (także telewizora i komputera czy tabletu) ogranicza produkcję hormonu snu, czyli melatoniny.

Twój mózg może i jest mądry, ale często daje się nabrać- myśli, że jest jeszcze dzień i wstrzymuje syntezę hormonu snu, a to przekłada się na płytszy sen i mniej efektywną regenerację w nocy. Schowaj smartfon do „mysiej dziury” na przynajmniej godzinę (a najlepiej dwie lub trzy) przed snem i zamiast niego weź się za książkę, a całkiem możliwe, że w sześć godzin wyśpisz się lepiej, niż wcześniej w osiem.

Sprawdź: Najlepsze książki, które zwiększą Twoją siłę umysłu i zmienią myślenie

#05  Wzmocnij się smoothie 

Zdrowe nawyki - smoothie
Zdrowe nawyki – smoothie

Smoothie może stać się doskonałą alternatywą dla posiłku. To świetny sposób na uzupełnienie w swojej diecie ilości warzyw, owoców a tym samym cennych witamin i minerałów. Smoothie też korzystnie wpływa na oczyszczenie organizmu i pozwala na pozbycie się z różnych toksyn. Przepisów na przygotowanie pysznego smoothie jest wiele. Można ze sobą łączyć warzywa i owoce, dodać też takie składniki jak awokado, nasiona chia, siemie lniane, masło orzechowe albo olej kokosowy, które są źródłem tłuszczy, a także jogurt czy odżywkę białkową. Dla większego orzeźwienia można też dodać kostki lodu. To dobra opcja zwłaszcza w ciepłe dni.

Dodatkową zaletą smoothie jest też to, że bardzo prosto i szybko można je przygotować. Wystarczą zdrowe składniki, blender lub mikser, który zmiksuje całość w pyszny i odżywczy koktajl, który doda nam siły i energii. Smoothie świetnie nadaje się np. na szybkie i zdrowe śniadanie albo posiłek przed treningiem, który nie obciąży żołądka.

#06 Herbata zamiast kawy

 rosnijwsile.pl Zdrowe nawyki - zielona herbata

Zdrowe nawyki – zielona herbata

Pierwszym błędem, który chcę omówić, jest picie kawy z samego rana. Nasz organizm naturalnie produkuje adrenalinę i kortyzol (hormony stresu) z samego rana, aby Cię obudzić. Wiem, trochę powoli mu to idzie, ale hej, przynajmniej to naturalne i zdrowe. Pijąc kawę, która również podnosi poziom adrenaliny, przyzwyczajasz do tego swój organizm. Zmniejsza on ilość i naturalną produkcję tego hormonu z rana, a Ty budzisz się niczym zombie, będąc absolutnie zależnym od kawy, a i tak nieobudzonym przez pierwszą godzinę.

Napoje kofeinowe najlepiej pić przynajmniej 3 godziny po wstaniu z łóżka. A teraz coś o herbacie- zauważ, że pijąc kawę, czujesz się pobudzony przez kilka godzin, a potem energia nagle Cię opuszcza i jesteś „zamulony”. Warto więc przerzucić się na zieloną herbatę, która tego efektu nie powoduje. Dlatego, że kofeina w niej zawarta dociera do mózgu wolniej. Dodatkowo herbata zawiera bardzo korzystną substancję zwaną l-teaniną. To aminokwas, który podnosi Twój poziom wspomnianego wcześniej GABA, a także innego neuroprzekaźnika, który pomaga zapobiegać depresji, czyli serotoniny. Wpływa ona także pozytywnie na pewność siebie, koncentrację i nastrój. Dowiedz się tylko, jak poprawnie zaparzać zieloną herbatę, bo nieudolnie przygotowana jest gorzka, co odbierze Ci całą przyjemność z jej picia.

Jeśli jednak nie jesteś kawoszem, a zielonej herbaty nie chce Ci się zaparzać, wypróbuj l-teaninę w kapsułkach, a po jakimś czasie jej zażywania prawdopodobnie poczujesz kolosalną różnicę.

Sprawdź: Kawa pić czy nie pić? Zalety i wady picia kawy.

„Przejmujemy się jakimiś błahostkami, a nie doceniamy tego co najważniejsze – zdrowia!

A Twoim zdaniem jakie zdrowe nawyki, warto mieć, aby podnieć swój komfort życia? Co może z korzyścią wpłynąć na nasze zdrowie?