Jak zapanować nad czasem? Twój sukces, rozwój i jakość życia w dużej mierze zależy od tego w jaki sposób korzystasz ze swojego czasu. W obecnym świecie jest tak wiele możliwości i rzeczy do zrobienia, a tak mało czasu. Mimo postępu ludzkości, doba nadal ma tylko 24 godziny. Potrzebne nam jest więc dobrze rozwinięta umiejętność zarządzania czasem, aby efektywnie wykorzystywać ten cenny i nieodnawialny zasób.

Brian Tracy mówca motywacyjny, trener i autor licznych bestsellerów w swojej książce “Zapanuj nad czasem i zostań panem swojego życia” proponuje nowe podejście do czasu i świeże spojrzenie na różne aspekty związane z czasem w naszym życiu. Tracy opracował metodę, która polega na wyodrębnieniu 10 różnych „czasów”, w których się funkcjonuje. Dla każdego z nich opracował również stosowne podejście, które pozwala uzyskiwać najlepsze możliwe wyniki.

Innego czasu potrzeba do określania celów, innego do komunikacji i budowania relacji z ludźmi, a jeszcze innego na czas wolny i odpoczynek po pracy. Próby wykorzystania niewłaściwego rodzaju czasu do niewłaściwego celu, mogą przynieść frustrację i ograniczyć nasze szanse na sukces.

Jeśli nie mamy pełnej kontroli nad własnym czasem, to ciężko będzie nam kontrolować nasze życie. Od Twojego podejścia do czasu i sposobu w jaki go używasz, w dużej mierze zależy na ile efektywnie będziesz działać i co uda Ci się osiągnąć w różnych obszarach Twojego życia.

“Nigdy nie ma wystarczającej ilości czasu, by zrobić wszystko, ale zawsze jest go wystarczająco dużo, by zrobić to, co najważniejsze”. -Brian Tracy

Oto 10 typów czasu według Briana Tracy dzięki którym zapanujesz nad czasem i będziesz panem swojego życia:

#1 Czas na planowanie i wyznaczanie celów

Pierwszy i najważniejszy rodzaj czasu to ten, który jest przeznaczony na planowanie działań zmierzających do osiągnięcia wszystkiego na czym nam na prawdę zależy w życiu. To czas na refleksję, rozmyślanie, określanie jasno sprecyzowanego celu.

Zamiast realizować cele innych i działać w sposób reaktywny, pomyśl czego chcesz od życia. Kim chcesz być? Co chcesz osiągnąć? Określ i spisz swoje cele. A następnie podejmij zdeterminowane działanie, aby to uzyskać.

Jedną z najlepszych rzeczy jakie możesz zrobić w życiu, jest znaleźć coś, co naprawdę kochasz, a następnie zaangażować się całym sobą w dążenie do doskonałości w tej wybranej dziedzinie.

Wyznaczenie celów, tworzenie planów i koncentrowanie życia wokół tego, co najbardziej chcesz robić i mieć, to jedno z najlepszych narzędzi zarządzania czasem.

Sprawdź: 12 kroków do wyznaczenia i osiągnięcia dowolnego celu

#2 Czas produktywny

Aby osiągać wielkie wyniki, trzeba działać produktywnie. W uproszczeniu produktywność oznacza uzyskiwanie jak najlepszych rezultatów przy jak najmniejszym nakładzie zasobów. Żaden inny czynnik nie ma tak dużego wpływu na Twój sukces zwłaszcza zawodowy, jak umiejętność odpowiedniego wykorzystania czasu pracy w połączeniu z wysoką produktywnością.

Aby pracować produktywnie powinieneś planować i organizować swoją pracę. Określać zadania i wyznaczać priorytety. Przez cały czas dążyć do tego, aby wykorzystywać czas w możliwie efektywny sposób.

Produktywna praca wymaga samodyscypliny, skupienia, zaangażowania energii intelektualnej i fizycznej. Świadomego dążenia do wykonywania zadań i swoich obowiązków możliwie szybko i dobrze.

Ludzie sukcesu, to ludzie “wysoce produktywni”. W praktyce oznacza to, że są “nastawieni na wynik”. W finalnym rozrachunku liczy się uzyskany rezultat i realne efekty pracy. Twoje perspektywy na przyszłość zależą od Twojej produktywności i wyników.

Stosuj – “prawo trzech”

Aby zwiększyć swoją produktywność możesz stosować “prawo trzech”. Prawo to mówi, że bez względu na to ile zadań masz do wykonania, zaledwie trzy z nich odpowiada za 90% wartości jaką generujesz dla siebie, czy dla Twojego biznesu.

Kluczem do podnoszenia produktywności jest więc, wskazanie tych trzech najbardziej istotnych zadań. Na nich należy się skupić, a pozostałe można pominąć.

Jeśli chcesz poznać też inne sposoby na większą produktywność poznaj: 40 sposobów jak być bardziej produktywnym

#3 Czas na zwiększanie swoich zarobków

Pieniądze bez względu na to, co niektóry mówią są w życiu ważne. Żyjemy w świecie, który opiera się na pieniądzach i do momentu, gdy to się nie zmieni, powinniśmy myśleć o tym jak zarabiać więcej pieniędzy. Pieniądze są narzędziem, które daje wiele możliwości.

Chcemy w życiu zarabiać więcej i dążymy do wolności finansowej. Jednym z bardziej kluczowych naszych zasobów jest nasza zdolność do zarabiania pieniędzy. Jest to umiejętność uzyskiwania rezultatów, za które ludzie są nam skłonni zapłacić. Jest to bardzo cenna umiejętność. Pozwala bowiem, nawet w sytuacji kłopotów finansowych, powrócić na dobre tory i odrobić straty.

Zdolność zarobkowania to zasób, a więc jego wartość może z czasem spadać lub rosnąć. Będzie rosła na skutek ciągłego pogłębiania naszej wiedzy, doskonalenia umiejętności, zwiększania własnej wartości. Zdolność zarobkowania może też spadać, jeśli zaniedba się własny rozwój, nie będzie się nadążać za zmianami i przestaniemy się uczyć.

Umiejętności, które posiadamy z czasem się starzeją. Technologia i automatyzacja sprawiła, że cześć zawodów kiedyś wykonywanych przeszło do lamusa. Ten proces będzie postępować. Dlatego też powinniśmy inwestować nasz czas w rozwój naszych kompetencji i zwiększać swoją zdolność do zarabiania pieniędzy.

Jednym ze źródeł naszej przewagi konkurencyjnej jest zdolność uczenia się i wdrażania nowych pomysłów szybciej niż konkurencja. Odnosi się to nie tylko do firm i biznesów, ale również do nas samych. Trzeba pamiętać, że zawsze pracujemy dla siebie. Bez względu na to czy jesteśmy pracownikiem etatowym czy jesteśmy przedsiębiorcą z własną firmą.

Praktyka pokazuje, że osoby najlepsze w swoich dziedzinach przez 5 dni w tygodniu inwestują co najmniej 2 godziny dziennie w naukę nowych umiejętności. Istotny wpływ na Twoje życie ma to czy stale się uczysz i rozwijasz, czy też to lekceważysz i tego nie robisz. Twoja zdolność do zarabiania pieniędzy jest wprost proporcjonalna do wartości jaką możesz dać innym. To czy Twoje usługi będą w cenie zależy od Ciebie i Twojego zaangażowania.

Sprawdź: Książki o pieniądzach, które powinieneś przeczytać, aby się wzbogacić

#4 Czas wolny

Czas wolny wbrew pozorom to jeden z ważniejszych aspektów naszego życia. Tydzień ma 168 godzin. Na pracę przeważnie poświęcamy ok. 40 godzin tygodniowo. Śpimy średnio 8 godzin dziennie. Na dojazdy, jedzenie, ubieranie się itp. poświęcamy kolejne 4 godziny dziennie. W sumie jak to policzyć wychodzi na to, że po odjęciu tych wszystkich zajęć w tygodniu mamy jeszcze około 40 godzin do wykorzystania. U różnych osób ta liczba godzin może być trochę inna. Jednak zawsze w ogólnym rozrachunku pojawia się czas wolny, który można jakoś zagospodarować. Niestety wiele osób ten czas poświęca na mało wartościowe zajęcia, jak oglądanie telewizji, imprezy i inne proste rozrywki.

Twój sukces w dużej mierze zależy od tego w jaki sposób spędzasz swój czas wolny. Można go wykorzystywać głównie na zabawę i rozrywkę lub inwestować go w siebie i lepszą przyszłość.

Jeśli zamiast marnować swój czas wolny, znajdziesz mądry sposób, aby go wykorzystać, staniesz się dzięki temu bardziej wartościowym człowiekiem. Ten czas możesz wykorzystać chociażby na rozwój swoich kompetencji i umiejętności.

Podejmij decyzje, aby dziesięć godzin ze swojego wolnego czasu poświęcić na inwestycję we własną przyszłość. Zobaczyć jak duże efekty może Ci to przynieść w perspektywie kilku lat.

#5 Czas pracy

Twój sukces, postęp i poziom wynagrodzenia w dużej mierze zależą od tego jak wykorzystujesz czas przeznaczony na pracę. Wiele osób nie wykorzystuje swojego własnego potencjału zawodowego. Dobre nawyki, zaangażowanie w pracę oraz Twoja produktywność “przyciąga” do Ciebie świetne okazje.

Dość często pojawia się powiedzenie, że “w pracy nie da się pracować”. Jest tak na skutek tego, że często inni ludzi i sytuacje zawłaszczają nas czas na efektywną pracę. Znaczną cześć czasu pracy poświęcamy na reagowanie na potrzeby innych. Oczywiście praca zespołowa to ważny czynnik sukcesu, jednak powinniśmy szukać odpowiedzi na pytanie: co robić, aby w pracy pracować?

Co robić, aby bardziej efektywnie wykorzystywać swój czas pracy:

#1 Wyznaczaj sobie jasne cele
#2 Planuj pracę i określaj działania, które pozwolą osiągnąć Twój cel
#3 Określ priorytety zadań
#4 Pracuj przez cały czas kiedy jesteś w pracy.

Główne rozpraszacze uwagi w pracy

W Twoim otoczeniu nie brakuje ludzi i sytuacji, z powodu których marnujesz i bezpowrotnie tracisz cennych czas. Twój sukces w dużej mierze zależy od tego jak sobie będzie z nimi radził. To na co często tracimy czas to telefony, maile, smsy itp. Nieoczekiwani goście i niezapowiedziane wizyty. Nieefektywne i przedłużające się spotkania. “Gaszenie pożarów”, czyli reagowanie na różne sytuacje awaryjne, które często można było przewidzieć, jednak nikt o nich zawczasu nie pomyślał. Prokrasytnacja, odwlekanie spraw na później. Zwlekanie z podjęciem decyzji i opóźnienia w realizacji zadań. Kontakty towarzyskie i mało istotne rozmowy. Pogaduszki, plotkowanie i inne czysto towarzyskie rozmowy nie mające nic wspólnego z pracą.

Pamiętaj Twój sukces zależy do Twojej efektywności w czasie pracy.

#6 Czas kreatywny

Czas kreatywny to ważny aspekt naszego życia. Jeden dobry pomysł może odmienić nasze życie, a gdy umiesz go zastosować w praktyce to może on Ci przynieść również korzyści finansowe.

Aby jednak wykazywać się kreatywność, trzeba umieć wychodzić poza ramy codzienności i pozwolić umysłowi pracować na wyższym poziomie. Czas kreatywny to nieco inna forma myślenia i organizacji niż czas pracy czy czas produktywny.

Im więcej nowych pomysłów generujesz, tym większe są szanse na to, że wśród nich jest ten kluczowy. Oczywiście samo wymyślanie, nawet najbardziej genialnych idei bez ich realnego wdrożenia na niewiele się przyda. Każdego roku ludzie wpadają na warte miliony pomysły, jednak tylko nieliczne z nich znajdują praktyczne zastosowanie.

Prawdziwa wartość jest w działaniu. Podjęciu próby wdrożenia swojego pomysłu. W zwinnym działaniu, wprowadzaniu poprawek na bazie doświadczenia. Urzeczywistnianie swoich pomysł to klucz do sukcesu.

Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał swojego kreatywnego umysłu, musisz zadbać o jasność swoich myśli. Jednoznacznie określić cel jaki chcesz osiągnąć. Im jaśniej go sformułujesz i dobrze określisz, w tym większym tempie będziesz przyciągać do swojego życia pomysły, ludzi i zasoby niezbędne do uzyskania określonego rezultatu czy rozwiązania danego problemu.

Dwa główne rodzaje kreatywności

#1 Zintegrowana inteligencja

Rozwija się ją poprzez tworzenie coraz to nowych kombinacji na bazie już posiadanych informacji, pomysłów i doświadczeń. W ten sposób powstają nowe, lepsze, bardziej pożądane rozwiązania.

#2 Oryginalna myśl

To pomył, na który nikt wcześniej nie wpadł. Ten pomysł może się opierać na rozległej wiedzy i doświadczeniu, ale myśl oryginalna wspina się na nowy poziom i doprowadza do powstania czegoś zupełnie nowego. Czegoś co nie było wcześniej znane. To coś takiego jak idea smartfona i iPhone, który zmienił totalnie podejście do korzystania z telefonów komórkowych.

Pamiętaj zdolności kreatywne są jak mięśnie. Im częściej ich używasz tym stają się silniejsze. Każdy problem można rozwiązać, każdą zmianę można wprowadzić, każdy cel można osiągnąć. Trzeba tylko rozbudzić naszą kreatywność.

Aby być bardziej kreatywnym sprawdź: 5 sekretów jak odblokować kreatywność i myśleć jak Leonardo da Vinci

#7 Czas na rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji

Życie to nie tylko sukcesy i miłe chwile, to również sytuacje trudne, problemy, niepowodzenia, a czasem porażki. To również niemal ciągłe podejmowanie decyzji. Mniej i bardziej ważnych, które wpływają na nasze życie.

Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji wymaga określonego podejścia i sposobu myślenia. Zdolność do rozwiązywania problemów i podejmowanie trafnych decyzji to ważne czynniki sukcesu zarówno w życiu osobistym jak też zawodowym.

Nieosiągnięty cel to nic innego jak nierozwiązany problem. Od tego czego pragniesz w życiu dzieli Cię przeważnie jakaś przeszkoda, czy trudność, którą trzeba przezwyciężyć. Poziom Twojego życia, Twoje wynagrodzenie w dużej mierze zależą od Twojej skuteczności w radzeniu sobie i eliminacji tych przeszkód. Im więcej problemów jesteś w stanie rozwiązywać tym większa jest Twoja wartość.

Ludzie sukcesu poza tym, że wiedzą czego chcą, bo mają określone cele, poświęcają czas na poszukiwanie rozwiązań problemów. Przewidują też możliwe trudne sytuacje, aby być na nie gotowi. Myślą o rozwiązaniach i działaniach, które mogą podjąć, aby zbliżyć się do upragnionego celu.

Zamiast poświęcać i marnować czas na myślenie o swoich problemach, wykorzystaj go na myślenie o rozwiązaniach. Dzięki temu będziesz odkrywał nowe sposoby i możliwości. Zawsze myśl w kategoriach działania. Jeśli natrafisz na jakiś problem od razu zadaj sobie pytanie: Co można zrobić? Jaki może być następny krok w tej sytuacji? Zakładaj, że zawsze istnieje jakieś rozwiązanie.

Jak można spędzać czas na rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji?

Możesz na przykład usiąść z kartką papieru w ciszy i samotności, w pełni skupiając się na jednym konkretnym problemie, który chcesz rozwiązać. Wypisz wszystkie pomysły, które przyjdą Ci do głowy. Przeanalizuj je i wybierz najlepsze rozwiązanie czy opcję.

Możesz też podjąć współpracę z innymi osobami i wspólnie z nimi pracować na rozwiązaniem jakiegoś problemu, czy przezwyciężeniem jakieś trudności.

Czas przeznaczony na rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, jeśli dobrze go zaplanujesz i wykorzystasz, może Ci pomóc w rozwoju Twojej kariery zawodowej i życia w ogóle bardziej niż jakakolwiek inna aktywność.

Sprawdź: Jak szybciej podejmować mądrzejsze decyzje?

#8 Czas dla innych ludzi i dla rodziny

Czas, który spędzasz w towarzystwie innych ludzi, a zwłaszcza jakość tego czasu ma duży wpływ na Twoje poczucie szczęścia. Może też decydować o Twoim sukcesie lub porażce.

Czas dla ludzi to inny czas niż czas na pracę, czy czas produktywny, kreatywny albo na naukę. Sukces i efektywność w pracy wymaga trochę czegoś innego niż sukces i efektywność w relacjach z ludźmi, szczególnie z rodziną.

Budowanie dobry i trwałych relacji wymaga dużych bloków czasu, którego nic nie będzie zakłócać. Twoja przyszłość w dużej mierze zależy od tego co mówisz i jak postępujesz w interakcjach z innymi ludźmi.

Jakość Twojego życia emocjonalnego w obszarze prywatnym zależy od tego, jakich ludzi darzysz uczuciem, miłością. Jacy ludzie Ciebie kochają. Wybór małżonka, partnera życiowego przekłada się na poczucie życiowego spełnienia i szczęścia.

Aby podnosić wartość swoich relacji, musisz inwestować więcej czasu w relacje. Wystrzegaj się też ludzi, który drenują z Ciebie energię. Wiele osób, żyje w stresie i poczuciu nieosiągnięcia szczęścia, bo stale utrzymują relacje, których w ogóle nie powinni nawiązywać i utrzymać.

Jak dbać o relacje?

Regularnie zadawaj sobie dwa pytania i udziel szczerej odpowiedzi.

#1 Co powinienem robić częściej, jeśli obie strony mają być szczęśliwe?

#2 Co powinienem robić rzadziej, aby poprawić jakość relacji?

Następnie już dziś podejmij konkretne działania, aby robić lub zaprzestać robić to co sobie określiłeś.

Aby budować i pielęgnować relacje, skup się w pełni na drugim człowieku, jakby był najważniejszy na świecie. Tak na prawdę jesteś z drugim człowiekiem tylko wtedy, gdy przebywasz z nim twarzą w twarz, patrzycie sobie w oczy. Gdy angażujesz się i rozmawiasz z drugą osobą i słuchasz uważnie tego co ma Ci do powiedzenia. Gdy poświęcasz jej całą swoją uwagę. Bądź obecny, tu i teraz, daj jasno do zrozumienia, że w tej chwili ta osoba jest dla Ciebie najważniejsza na świecie.

Buduj swoje relacje na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Czas dla innych i rodziny są bardzo ważne i dużym stopniu rzutują na Twoje szczęście i sukces. Uważnie więc inwestuj i gospodaruj tym czasem.

Sprawdź:6 sposobów co robić aby ludzie nas lubili

#9 Czas na odpoczynek i relaks

Czas na odprężenie, odpoczynek i regenerację jest bardzo ważny. Aby osiągać swoje cele, być produktywnym trzeba zadbać o doładowywanie swoich akumulatorów, aby mieć siły i energię do efektywnego oraz skutecznego działania.

Czas na odpoczynek w przeciwieństwie do czasu na pracę, polega na rezygnacji z wszelkiej aktywności i podejmowania jakichkolwiek działań ważnych czy produktywnych.

Różne badania pokazują, że po ok. 8 godzinach pracy człowiek zaczyna stopniowo tracić swoją zdolność do sprawnego myślenia. Po 10 godzinach funkcjonuje już tylko na poziomie ok. 50 % swoich możliwości. Oczywiście można pracować dalej, ale jakość i efektywność tej pracy jest raczej niska.

Ciało i nasz umysł musi być w pełni wypoczęte, aby działać i pracować na miarę swoich możliwości. Praca umysłowa potrafi bardziej zmęczyć niż praca fizyczna. Dlatego też czasem po ciężkim dniu wypełnionym spotkaniami, który był intensywny i wymagał od nas dużo myślenia i podejmowania decyzji, czujemy się wykończeni i nie mamy zupełnie siły.

Z tego też powodu w swoim grafiku, trzeba planować czas na odpoczynek i pełną regenerację. Tylko wtedy będziesz produktywny, będziesz w stanie zachowywać czujność i wysoką sprawność intelektualną.

Twoje dobre zdrowie i samopoczucie są bardzo ważne, bo przekłada się to inne obszary Twojego życia. Koniecznie więc zadbaj o właściwy wypoczynek, dietę i ruch, który pomoże Ci utrzymać Twoje ciało w dobrej kondycji.

Gdy jesteśmy zmęczeni i wypaleni, stajemy się bardziej podatni na stres i negatywne myślenie. Łatwiej też tracimy cierpliwość i często dokonujemy złych wyborów. Podejmujemy decyzje, których potem żałujemy i nie leżą one w naszym najlepszym interesie.

Człowiek potrzebuje dłuższych okresów całkowitego wypoczynku i odprężenia, w których nie zajmujemy się niczym innym jak tylko ładowaniem swoich akumulatorów fizycznych, psychicznych i emocjonalnych.

Czasem najlepszy sposób na wykorzystanie czasu to nic nie robić.

Sprawdź: Skutki braku snu, o których powinieneś wiedzieć.

#10 Czas wyciszenia

Czas spędzony w samotności z samym sobą może dawać Ci wiele korzyści. To czas, który możesz poświęcić na rozwój duchowy, refleksję, medytację. Regularna praktyka w tym zakresie może w zupełnie zaskakujący sposób odmienić Twoje życie.

Człowiek praktycznie od zawsze dążył do wewnętrznego spokoju. Miarą Twojego życiowego sukcesu może być to jak dużo czasu przeżywasz w stanie harmonii z samym sobą i innymi ludźmi.

Rozwój duchowy to ważne źródło wewnętrznego spokoju i radości. Wymaga praktykowania uważności (ang. mindfulness). Uważność to stan, który osiąga się, gdy człowiek skupia się na całkowitym uspokojeniu i otwiera się na siebie samego oraz swoje otoczenie. To proces psychologiczny koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili, który może zostać rozwijany poprzez medytację lub inne ćwiczenia.

Uważność wymaga samodyscypliny i znajdowania czasu na refleksję nad własnym postępowaniem i uzyskiwanymi rezultatami. Im więcej czasu poświęcisz na przemyślenie i refleksję nad swoimi doświadczeniami, tym bardziej pogłębisz swoją wiedzę o sobie i swoim otoczeniu.

Zwalniając tempo nawet przy wykonywaniu codziennych czynności, jak jedzenie posiłków, mycie zębów, czytanie gazety, osiągasz stan wyostrzonej świadomości własnych działań i stajesz się bardziej wrażliwy na swoje otoczenie.

Uważność, medytacja, kontemplacja i przebywanie w samotności mogą przynieść Ci spokój wewnętrzny oraz podpowiedzi na rozwiązania konkretnych problemów, z którymi się mierzysz. Każda z tych praktyk obniża skłonność do gwałtownych reakcji. Redukuje stres. Człowiek czuje się dzięki nim bardziej odprężony i bardziej odporny na codzienne wyzwania.

Sprawdź to na sobie

Podejmij decyzję, że każdego dnia znajdziesz kilka minut na siedzenie w samotności, w ciszy i spokoju. Odetniesz się całkowicie od wszelkich bodźców zewnętrznych. W tym czasie pozwól myślom płynąć swobodnie. Aby sobie pomóc osiągnąć taki stan skup się na swoim oddechu.

Zobaczysz, że z czasem Twój umysł się uspokoi i zyskasz większą jasność myślenia. Uzyskasz stan psychicznego odprężenia, tak bardzo potrzebny w wymagającym i szybko zmieniającym się świecie z jakim mamy do czynienia na co dzień. Sprawdź jak to działa na Ciebie. Jeśli Ci się spodoba korzystaj z czasu na wyciszenie regularnie.

Uwagi końcowe

“Czas to materiał, z którego zrobione jest życie” – Benjamin Franklin

Oto poznałeś 10 typów czasu. Każdy z nich jest ważny i powinien być obecny w naszym życiu we właściwych proporcjach. Codziennie myśl i szukaj odpowiedzi na pytanie: który z rodzajów czasu sprawdzi się najlepiej w danej sytuacji? Panuj nad swoim czasem i inwestuj go najlepiej jak tylko potrafisz. Każda chwila jest cenna i warto jaką wykorzystywać tak, aby uzyskać jak największy zwrot z tej inwestycji.

Aby dowiedzieć się więcej na temat 10 typów czasu oraz poznać liczne praktyczne sposoby i wskazówki na bardziej efektywne zarządzanie czasem sięgnij koniecznie po książkę Briana Tracy “Zapanuj nad czasem i zostań panem swojego życia“. Z książki tej dowiesz się jak odpowiednie wykorzystanie czasu w różnych sferach Twojego życia pozwoli Ci osiągnąć więcej z większą łatwością i w krótszym czasie.

Stosując opisane w książce metody i techniki będziesz mógł przejąć pełną kontrolę na własnym czasem i życiem. Zaczniesz działać efektywniej i osiągać więcej. Zaczniesz rosnąć w siłę!

A Ty jakie masz sposoby na lepsze zarządzanie czasem? Napisz w komentarzu.