Strona główna Rozwój Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie?

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie?

rosnijwsile.pl Co robić, aby zachować sprawny umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie?
rosnijwsile.pl Co robić, aby zachować sprawny umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie?

Zdrowy umysł to Twoja siła! Twój umysł ma wpływ na jakość Twojego życia i samopoczucie. Może Cię uczynić bogatym lub biednym, szczęśliwym lub nieszczęśliwym. Co teraz robisz, aby Twój umysł był zdrowy, silny i w dobrej formie? Czy pielęgnujesz go i wzmacniasz, aby służył Ci i pomagał, zamiast Cię ograniczać i hamować. Wiele osób poświęca dużo czasu na dbanie o swoje ciało i sprawność fizyczną, ale zaniedbuje sprawność umysłową. Wzmacnianie swojego umysłu i utrzymywanie go w dobrym zdrowiu to klucz do sukcesu praktycznie w każdej dziedzinie życia. Sprawny i silny umysł jest potrzebny, aby być bardziej produktywnym, budować lepsze relacje osobiste i zawodowe, lepiej wykorzystywać swój potencjał. Utrzymywanie swojego mózgu i umysłu w dobrej kondycji i zdrowiu jest niezmiernie ważne. Dobra wiadomość jest taka, że nie musi to być wcale skomplikowane. Oto praktyczne sposoby jak utrzymać umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie.

„Jeśli ludzie będą zwracać uwagę tylko na wygląd, nigdy nie nabiorą szacunku do umysłu”. –  Trudi Canavan

9 sposobów jak zachować zdrowy, silny i aktywny umysł przez całe życie:

#01 Czytaj

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Czytaj

Czytaj pozytywne i wartościowe treści, tak często jak możesz. Twój mózg potrzebuje stymulacji i nowych idei. Czytanie to jeden z najprostszych i najlepszych sposobów na pobudzenie swojego umysłu. Żyjemy w świecie informacji istnieje niezliczona ilość wartościowych treści i tematów, które możesz zgłębiać i dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę.

Świadomie wybieraj co czytasz. Unikaj pesymistycznych i negatywnych treści, zwłaszcza różnego rodzaju wiadomości, które koncertują się na nieszczęściach i tragediach. Z ich perspektywy świat jawi się często jako straszne, niebezpieczne i przygnębiające miejsce. Staraj się, aby treści, które wybierasz były pozytywne i inspirujące. To co czytasz i czego się dzięki temu uczysz, powinno Cię interesować i sprawiać Ci autentyczną przyjemność.

Sprawdź: Najlepsze książki, które zwiększą Twoją siłę umysłu i zmienią myślenie

#02 Ćwicz

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Ćwicz

Nasze ciało potrzebuje ruchu. Wiele badań wykazało, że istnieje bezpośredni związek między sprawnością fizyczną, a umysłową. Ćwiczenia i aktywność fizyczna pomaga obniżyć poziom stresu, łagodzi objawy depresji, poprawia samopoczucie. Gdy mamy silne i sprawne ciało wzrasta też poczucie naszej własnej wartości i pewność siebie. Ćwiczenia poprawiają również sprawność umysłową, pomagają w koncentracji, podnoszą witalność i chęć do działania.

Aby zaobserwować pozytywne efekty ćwiczeń, nie potrzeba poświęcać na nie od razu bardzo dużo czasu. Nawet krótki spacer, czy trucht na świeżym powietrzu, bez forsownego wysiłku może dawać korzyści. Możesz pływać, biegać, jeździć na rowerze, chodzić na zajęcia fitness czy siłownie. Wybierz aktywność, którą lubisz. Dzięki regularnym ćwiczeniom nie tylko poprawisz swoją kondycję fizyczną, ale też swoją sprawność umysłową.

#03 Stosuj afirmacje

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Afirmacje

Korzystając na co dzień z pozytywnych afirmacji możesz przeciwdziałać negatywności, która jest wokół Ciebie i przyjmować bardziej optymistyczną perspektywę. Twoja podświadomość dopasowuje się do tego co mówisz i robisz. Prosta praktyka wypowiadania do siebie pozytywnych stwierdzeń na swój temat pozwala „programować” Twój mózg. Pomaga zwalczać negatywne emocje, pokonywać złe nawyki, podnosić pewność siebie i produktywność.

W Internecie można znaleźć wiele afirmacji i mantr, jednak najbardziej skuteczne są te, które sam stworzysz. Pomyśl o dziedzinie życie, w której chcesz, aby zaszła pozytywna zmiana. Wybierz rezultat, na którym Ci zależy i zapisz swoją afirmację w czasie teraźniejszym. Powtarzaj ją sobie w ciągu dnia.

Oto kilka przykładów pozytywnych afirmacji. Jedną z bardziej skutecznych jest „Lubię siebie”. Jest ona tak dobra, dlatego że im bardziej lubisz siebie, tym bardziej lubisz wszystko wokół siebie, tym bardziej lubisz swoją pracę i to co robisz, tym bardziej jesteś otwarty i optymistyczny. Inny przykład afirmacji to np.  „Jestem najlepszy”,  „Mogę zrobić wszystko co sobie postanowię”, „Moje szczęście zależy ode mnie” itp..

Pozytywne afirmację zagrzewają do działania i dają pozytywnego kopa. Wprowadzają umysł w odpowiedni pozytywny stan, budują motywację, a kiedy wspierasz je konkretnym działaniem zaczynasz osiągać lepsze rezultaty i uzyskujesz to co chcesz. Z pozytywnymi afirmacjami i działaniem Twoja przyszłość jest pełna możliwości.

Sprawdź: Motywacyjne sentencje i mantry, które dają siłę do działania

#04 Zdrowo się odżywiaj

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Zdrowe odżywianie

Dieta i to co spożywamy ma ogromny wpływ na nasze ciało i umysł. Pozbądź się ze swojego jadłospisu przetworzonych produktów pełnych wzmacniaczy smaku, sztucznych barwników, tłuszczy trans, cukru itp. Staraj się jeść świeże nieprzetworzone produkty, bogate w witaminy, minerały i wartościowe składniki odżywcze. Jeśli w całości nie możesz lub nie chcesz wyeliminować niezdrowego jedzenia, postaraj się, aby nie stanowiło ono więcej niż 20 % tego co spożywasz, 80% jedzenia powinno być zdrową żywności.

Do pokarmów, które świetnie nadają się do poprawy pamięci i wspomagania funkcji mózgu należą np. awokado, jagody, brokuły, olej kokosowy, jajka, zielone liściaste warzywa, łosoś, sardynki, orzechy włoskie, nasiona dyni, ciemna czekolada
czy kurkuma.

Sprawdź: Motywacja w odchudzaniu. Jak wytrwać na diecie i nie zaprzepaścić jej efektów?

#05 Wysypiaj się

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Sen

Sen jest istotnym elementem naszego życia, wpływa na nasz stan zdrowia, produktywność i dobre samopoczucie. Brak snu, niedosypianie, będzie się z czasem negatywnie odbijać na sprawności umysłowej. Niedobór snu przyczynia się do złego procesu decyzyjnego, zmniejszonego rozumowania, osłabienia umiejętności rozwiązywania problemów oraz wolniejszego czasu reakcji w obliczu określonych zadań. Po zaledwie dwóch dniach braku wystarczającej ilości snu, szybkość reakcji i czas reakcji znacznie spadają.

Ważne jest, aby sen był dla Ciebie priorytetem. Musisz zaplanować sen jak każdą inną codzienną aktywność. Podobnie jak dobra dieta i ćwiczenia, sen jest kluczowym składnikiem ogólnego stanu zdrowia i sprawnego umysłu.

Sprawdź: Skutki braku snu, o których powinieneś wiedzieć.

#06 Buduj dobre nawyki

Jak przejść od motywacji do działania - buduj dobre nawyki

Czy Twoje nawyki Cię powstrzymują, sprawiają że czujesz się źle? A może masz dobre nawyki, które Ci służą, dają siłę, pomagają Ci iść na przód. Nawyki, które sprawiają, że czujesz się dobrze i myślisz pozytywnie na swój temat.

Prawdopodobnie każdy ma co najmniej jeden zły nawyk, którego chciałby się pozbyć. Być może jest to ciągłe odkładanie na później, wątpienie w siebie, skłonność do obwiniania innych, spóźnianie się itp. Złe nawyki poza tym, że nam nie służą, odciskają też negatywne piętno na naszej psychice.

Pozbycie się złego nawyku może być czasem trudne. Jednym ze skutecznych sposobów walki ze złym nawykiem, jest stopniowe zastąpienie złego nawyku dobrym nawykiem. Jeśli np. po obiedzie zwykle jesz jakieś słodycze, zastąp je bardziej zdrową przekąską np. owocem. Jeśli brak Ci pewności siebie i jesteś nieśmiały, wyznacz sobie w tym obszarze konkretne cele i dąż do tego, aby mieć bardziej otwartą i towarzyską osobowość. Celem może być np. przełamanie swoich obaw i rozpoczęcie rozmowy z kimś nieznajomym, zabranie głosu na jakiś spotkaniu, czy wystąpienie publiczne na jakiś temat. Wyznaczenie sobie celu i praca nad nim, a szczególności pojawiające się postępy i sukcesy sprawią, że Twoja pewność siebie i samoocena wzrośnie.

Sukcesywnie zmieniaj swoje złe nawyki na dobre i stawaj się coraz lepszy.

Sprawdź: Siła przyzwyczajenia – skuteczne sposoby jak pozbyć się złych nawyków?

#07 Medytuj

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Medytacja

Technik medytacji jest wiele. Ogólnie medytacja polega na oczyszczenie umysłu z jakichkolwiek myśli oraz wprowadzenie go w stan wyciszenia i spokojnej obserwacji.

Badania dowodzą, że jest ona skuteczna w obniżaniu poziomu stresu, lęku, poprawianiu nastroju. Medytacja ma też wpływ na to jak funkcjonuje nasz mózg. Medytowanie polepsza koncentrację uwagi i sprawność umysłową. Naukowcy sprawdzili, że systematyczne praktykowanie medytacji przez wiele lat odmładza umysł. Przeanalizowali obraz mózgu osób, które przez wiele lat medytowały i ludzi, którzy tego nie robili. Okazało się, że w wieku 50 lat mózgi osób medytujących są o 7,5 lat młodsze od mózgów osób niemedytujących. Inne badania pokazują, że już po dwóch tygodniach treningu medytacji, trwającej tylko 6 minut, zmienia się struktura mózgu. Medytacja wspomaga rozwój szarej istoty w korze mózgu, która odpowiada za nasze umiejętności samokontroli, skupienie oraz inteligencję emocjonalną

Istotne jest, aby każdego dnia postarać się znaleźć czas na relaks i oczyszczenie myśli. W zasadzie każda pora dnia jest dobra na medytację, ale szczególnie warto ją wykonywać rano. Poranna medytacja pozwoli Ci cieszyć się wszystkimi korzyściami zdrowotnymi, które z niej płyną, ale także dzięki niej rozpoczniesz swój dzień od wyraźnego skupienia na sobie.

Sprawdź: Jak dobrze zacząć dzień? Poranne nawyki ludzi sukcesu

#08 Ucz się języków obcych

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Języki obce

Nauka języków obcych to dobry sposób na rozwój osobisty i doskonalenie siebie. Otwiera umysł i poszerza horyzonty myślowe.

Znajomość języków obcych korzystnie wpływa na Twój mózg. Według badań, ludzie co najmniej dwujęzyczni mają więcej istoty szarej w ciemieniowych obszarach mózgu. Brzmi „mądrze”, a co im to w praktyce daje? Skuteczniej i szybciej myślą. Potrafią w większym stopniu kontrolować swoje zachowanie. Mają też lepszą pamięć i łatwiej są w stanie zachować skupienie i koncentrację.

Nauka języków obcych, zmniejsza także ryzyko związane z wiekiem dotyczące pogorszenia funkcji poznawczych. U osób, które mówią co najmniej dwoma językami objawy demencji pojawiają się średnio, o 4 lata później niż u osób znających tylko jeden język.

Sprawdź: Fast Languages. Jak i dlaczego warto uczyć się języków obcych?

#09 Stawiaj sobie i osiągaj cele

Co robić, aby zachować umysł w zdrowiu, sile i dobrej formie? Cele

Wyznaczanie sobie celów, z konkretnym terminem i praca nad nimi to skuteczny sposób na sprawność umysłową. Brak rozwoju, stagnacja i nie robienie postępów jest gorsze niż podjęcie próby i poniesienie porażki. Jeśli nie sprostałeś jakiemuś wyzwaniu i doznałeś niepowodzenia, przynajmniej możesz się czegoś z tego nauczyć. Wyciągasz wnioski i możesz podjąć kolejną próbę bogatszy o nowe doświadczenia. Strach przed porażką to największy wróg osobistego sukcesu. Musisz go w sobie zwalczyć. Obawa przed niepowodzeniem powoduje, że nie realizujemy naszych pomysłów, nie wykorzystujemy swoich talentów i potencjału.

Wyznaczaj sobie i osiągaj cele. Stawiając sobie cele zadbaj o to, aby spełniały one kryteria SMARTER (to akronim od angielskich słów):
  • Specific – cel powinien być konkretny dobrze opisany – co chcesz osiągnąć
  • Measurable – mierzalny – po czym poznasz, że osiągnąłeś cel
  • Achievable – osiągalny – realistyczny, ale na tyle ambitny, aby stanowił wyzwanie
  • Relevant – istotny – ważny, osiągnięcie tego celu powinno mieć znaczenie
  • Trackable – określony w czasie, do kiedy cel ma zostać osiągnięty, jaki jest termin realizacji
  • Exciting – ekscytujący, to nie może być przymus, cel powinien być motywujący i inspirujący, budzić entuzjazm i zaangażowanie
  • Recorded – zapisany, cele niezapisane łatwo popadają w zapomnienie, trzeba zapisać swój cel

Osiąganie wymagających celów, będzie często wymagało od Ciebie nauki, rozwoju, opanowania nowych umiejętności i poszerzenia swoich kompetencji. A to zdecydowanie pomoże nie tylko zachować, ale i wzmocnić sprawność umysłową.

Sprawdź: Jak osiągać cele? Najlepsze książki o osiąganiu celów i realizacji marzeń

Uwagi końcowe

Silny umysł i Twoje zdrowie psychiczne ma kluczowe znaczenie, abyś miał takie życie na jakie zasługujesz. Zacznij wprowadzać pozytywne zmiany w swoim życiu, które wzmocnią Twoją siłę, sprawią, że poczujesz się bardziej spełniony i szczęśliwy. Niech Twój umysł będzie Twoją siłą!

„Umysł przypomina żyzną glebę. Plony, jakie wyda, będą zależeć od rodzaju nasion, jakie zostaną w nim zasiane, od wrażeń zmysłowych, jakie do niego dotrą”. – Napoleon Hill

Sprawdź też: FLOURISH – Jak dbać o mózg? 8 składników rozwoju mózgu i ciała

A Ty co robisz, aby utrzymać sprawny i zdrowy umysł? Napisz w komentarzu i zainspiruj innych.

Don`t copy text!