Jak sprawić by każdy dzień dawał nam więcej satysfakcji? Co robić, aby być szczęśliwym? Jak nie odkładać życia na później? Pierwszy krok do zmiany na lepsze, to poznać przyczyny, które psują komfort naszego życia i oddalają nas od poczucia spełnienia i szczęścia.

Joanna Godecka life coach, terapeutka, konsultantka i komentatorka zagadnień związanych z praktyką obecności, relacjami, poczuciem własnej wartości, czerpiąc ze swojego wieloletniego doświadczania w swojej najnowszej książce „Nie odkładaj życia na później” proponuje rodzaj emocjonalnego detoksu. Opisuje metody psychologiczne, które mają ułatwić zdiagnozowanie problemów i oczyszczenie życia z tego wszystkiego, co jest w nim zbędne. Co je utrudnia, psuje, zakłóca. Są to różnego rodzaju złe nawyki, schematy, ograniczające przekonania. Źle skierowana aktywność i zaniechania. Zachęca nas do zmiany sposobu życia na taki, który przynosi więcej radości, przyjemności, spełnienia i sukcesów. Zwraca uwagę na najczęściej popełniane błędy oraz pułapki oraz radzi, jak ich unikać.

Przyjrzyjmy się więc najczęstszym powodom, które obniżają naszą jakość życia, odbierają nam szanse, aby codzienność stała się przyjazna i szczęśliwa oraz co robić, aby sobie z nimi skutecznie poradzić.

„Abyśmy czuli się dobrze, rozwijali się harmonijnie i mieli szansę na spełnienie, musimy zadbać o to, aby najważniejsze sfery życia pozostawały w równowadze”. – Joanna Godecka

Oto 10 powodów, które psują Twój komfort życia i odbierają szczęście

#1 Chaos i bałagan

Nadmiar przedmiotów oraz bałagan w Twoim otoczeniu, który łatwo powstaje, gdy rzeczy jest zbyt wiele, sprawia, że stajemy się zestresowani. Kiedy otacza nas zbyt wiele rzeczy, one zamiast nam służyć, przytłaczają nas i zabierają nam energię.

Gdy wokół panuje „chaos” i nieporządek nasz umysł szybciej się męczy. Dzieje się tak, ponieważ odbiera wiele dodatkowych, niepotrzebnych bodźców wzrokowych. W takich warunkach trudno się nam zrelaksować, skoncentrować.

Zrób rzetelny przegląd tego wszystkiego, co zagraca Twoją przestrzeń. Czyste, poukładane i posprzątane otoczenie sprzyja lepszej pamięci i jasnemu myśleniu. Zorganizuj swoje otoczenie w sposób, który będzie Ci służyć, inspirował, umożliwiał odpoczynek i dodawał sił.

Sprawdź: Co to jest minimalizm? 5 zasad minimalizmu.

„Chaos wkrada się w nasze życie całkiem niepostrzeżenie”. – Joanna Godecka

#2 Zamartwianie się

Często zdarza nam się obsesyjnie zamartwiać. W naszej głowie pojawiają się czarne scenariusze. Wciąż zastanawiamy się „a co jeśli…” i przeważnie po tym następuje cała masa nieszczęść, które przypuszczamy, że mogą nas spotkać.

O ile przewidywanie, rozsądek i ostrożność mogą nam pomóc i uchronić przed popełnieniem błędu czy niebezpieczeństwem, o tyle zamartwianie się niczemu dobremu nie służy. Zamartwianie się to przekonanie, że wszędzie wokół nas są same przeszkody i trudności. Zabiera nam mnóstwo energii i wzmacnia nasza postawę lękową oraz często powstrzymuje przed działaniem.

Jak skończyć z zamartwianiem się? W pierwszej kolejności, zacznij od decyzji, że nie będziesz dłużej się zamartwiać. Pamiętaj o swoich talentach i mocnych stronach. O tym, że nie raz pokazałeś, iż jesteś w stanie przezwyciężać rożne życiowe trudności i osiągać bardzo dobre rezultaty.

„Zamartwianie się tym, co złe, może zniszczyć to, co dobre”. – Cinda Williams Chima

#3 Stres

W dzisiejszym szybkim i wymagającym świecie stres towarzyszy nam niemal każdego dnia. Stres jest uważany za jedną z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Według statystyk, około ¼ światowej populacji boryka się z nim codziennie. Ze stresem mamy do czynienia w pracy zawodowej, jak też w życiu osobistym. Przyczyn stresu jest wiele: problemy finansowe, stresujący zawód, nadmiar obowiązków, różne sytuacje rodzinne, problemy dnia codziennego itp.

O ile stres może działać na nas pobudzająco i motywująco, o tyle jego zbyt wysoki poziom będzie się odbijał niekorzystnie na naszym stanie fizycznym i emocjonalnym. Może prowadzić do chorób i poważnych schorzeń.

Związek współczesnego życia i wysokiego poziomu stresu jest niezaprzeczalny. Obniżenie poziomu stresu to jeden ze sposobów na poprawę komfortu życia. Wbrew temu, co możesz myśleć, to Ty decydujesz o tym, jak reagujesz na dane okoliczności. Masz wpływ na swoje emocje, dialog wewnętrzny. To, co czujesz, może w większym stopniu zależeć od Ciebie, niż od zewnętrznej sytuacji.

Sprawdź: Jak radzić sobie ze stresem i skutecznie nim zarządzać?

„Każdy człowiek ma jakąś granicę wytrzymałości na stres”. – Stephen King

#4 Nie umiejętność wypoczywania

Zbyt wygórowana ambicja, ciągła presja wyniku i osiągania sukcesów może stać się przyczyną trudności w wypoczywaniu. Niektórzy ludzie boją się „nic nie robić”, bo akceptują siebie tylko gdy osiągają kolejne cele. Odczuwają poczucie winy, gdy doznają jakiegoś niepowodzenia lub nie są ich zdaniem wystarczająco produktywni. Starają się być perfekcyjni we wszystkim do robią.

W stawianiu sobie ambitnych celów, ciężkiej pracy i zaangażowaniu nie ma nic złego. To jedne z głównych czynników sukcesu. Jednak są ludzie, których obowiązki zawodowe pochłaniają do tego stopnia, że zaniedbują inne ważne sfery życia. Na urlopie zamiast odpoczywać ciągle wiszą na telefonie i sprawdzają służbową pocztę. Nie potrafią czerpać radości z beztroski, która powinna być podstawą wypoczynku. Cześć osób popada w pracoholizm. Na dłużą metę nieustanna pogoń za sukcesem i kolejną nagrodą do zdobycia, może prowadzić do wypalenia, poważnych problemów zdrowotnych i mentalnych.

Pamiętaj więc o wypoczynku i ładowaniu regularnie swoich fizycznych i emocjonalnych akumulatorów.

„Odpoczywaj, kiedy możesz, abyś był gotowy na nadchodzące bitwy”. – Richelle Mead

#5 Samotność w tłumie

Mimo, że obecnie dzięki technologii możliwość komunikacji jest łatwiejsza niż kiedykolwiek, odbywa się ona głównie drogą elektroniczną. Wzrosła anonimowość, a liczba naszych kontaktów interpersonalnych zmalała. Budzimy się i chodzimy spać z naszym smartfonem. To nasz nieodłączny towarzysz życia. Częściej spotykamy się w „sieci” niż w prawdziwym życiu.

Mamy portale społecznościowe, które teoretycznie powinny nas zbliżać do siebie, ale nie do końca tak się dzieje. Po co się z kimś spotykać, dzwonić do niego, aby się dowiedzieć co słychać, skoro obserwujemy jego Facebooka czy Instagrama. Możemy zostawić „lubię to” albo komentarz na jego „wallu”.

W technologii i możliwościach jakie daje Internet nie ma nic złego. Bardzo ułatwia nam życie i pomaga być produktywnym. Warto jednak żyć prawdziwym życiem, a nie wirtualnym. Wyjść do ludzi, zacząć z nimi rozmawiać i budować prawdziwe relacje. Im więcej miłych kontaktów z otoczeniem w realnym świecie, tym lepiej.

Pomyśl jak zredukować ilość czasu i energii, jaką poświęcasz cyfrowej technologii, by móc się skupić na ludziach i działaniach, które są dla Ciebie naprawdę ważne.

„Przywykliśmy do tego, że nasza przyjaźń w co najmniej pięćdziesięciu procentach dzieje się w necie. Tak bardzo się do tego przyzwyczailiśmy, że czasem zapominamy o żywym bijącym sercu po drugiej stronie awatara”. – Rowan Coleman

#6 Brak czasu

Kolejnym problemem współczesnego człowieka, który odbiera nam komfort życia, jest brak czasu. Żyjemy w ciągłym pośpiechu, mamy wiele spraw do załatwiania. Wokół nas jest tyle możliwości, ale doba nadal ma tylko 24h.

Czas zdaje się nam przepływać przez palce. Zdarza się, że przeznaczamy go na coś, co nie przynosi ani pożytku, ani wypoczynku, ani prawdziwej przyjemności.

Pierwszy krok do lepszego zarządzania swoim czasem i większego komfortu to określenie co jest dla nas naprawdę ważne w życiu. Ustalenie właściwych priorytetów pozwoli nam bardziej świadomie podejmować decyzje czym się zająć, a czemu powiedzieć – nie.

Jeśli też brakuje Ci czasu, a nie wiesz do końca na co go poświęcasz zacznij zapisywać wszystko co robisz w ciągu dnia i ile czasu Ci to zajmuje. Na tej podstawie będzie Ci łatwiej wprowadzić zmiany w swoim grafiku dnia i lepiej korzystać ze swojego cennego czasu.

Sprawdź: Wciąż brakuje Ci czasu? Zmień to w 5 prostych krokach!

„Czas jest wszystkim, co masz … i pewnego dnia może się okazać, że masz go mniej, niż sądzisz”. – Randy Pausch

#7 Rutyna

Życie wielu osób staje się przewidywalne. Panuje w nim przeciętność, szarość i nijakość. Powtarzalność i rutyna.

Rutyna jest jak rdza. Dzień za dniem wygląda tak samo. Obracamy się zawsze w tym samym kręgu osób, bywamy w tych samych miejscach, robimy wciąż te same rzeczy. Nasze życie zaczyna przypominać wskazówki zegara, które chodzą w kółko. Wykonują te same ruchy, aż w końcu ustają, gdy kończy się ich czas.

Nie popadaj w rutynę i wyjdź poza schemat! Wyrażanie siebie, realizacja marzeń, jest tym, co budzi w nas radość życia. Dlatego tak ważne jest dostarczanie sobie inspiracji, nowych doświadczeń. Poznawanie nowych ludzi, kontakt z naturą, podróżowanie, czytanie wartościowych książek, wyznaczanie sobie nowych celów. Przesuwanie swojej granicy komfortu, rozwój i samodoskonalenie.

„Bez ognia, bez treści, bez idei, bez polotu wszystko stanie się tylko rutyną i szablonem”. – Fiodor Dostojewski

#8 Kompleksy

W potocznym znaczeniu kompleksy to niemiłe, wstydliwe dla danej osoby tematy związane z ekspozycją społeczną, cechami wyglądu lub charakteru, których poruszenie wywołuje wstyd, lęk, niepokój. Mamy kompleksy z różnych powodów: wyglądu, sytuacji finansowej, pochodzenia, wykonywanej pracy, wykształcenia, umiejętności itp.

Zbyt niska samoocena, kompleksy i ciągły niepokój, że ktoś zauważy nasze niedoskonałości odbiera nam radość z życia i szczęście. Wiele osób boi się oceny ze strony innych. Osoby z kompleksami często wyolbrzymiają i przypisują sobie negatywne cechy, które tak naprawdę nie występują lub nie są aż tak dużym problemem, jak im się wydaje.

Nierealny ideał piękna

Świat show-biznesu, telewizji i kolorowych magazynów, nie ułatwia sprawy. Wokół prezentowani i promowani są ludzie piękni, inteligentni, młodzi i bogaci. Graficy komputerowi dbają o to, aby wszelkie niedoskonałości, na zdjęciach czy video były maskowane. Eksponowany jest często nierealny ideał piękna. W mediach społecznościowych ludzie publikują głównie swoje sukcesy i starają się pokazywać wspaniałe życie.

Kompleksy wywołują obawy i niepokój. Utrudniają nawiązywanie relacji z innymi ludźmi. Ograniczają rozwój i utrudniają spełnianie marzeń. Ludzie z kompleksami stają się bardziej zachowawczy i wolą nie podejmować działania.

Skuteczna konfrontacja z kompleksami wymaga przede wszystkim zmiany sposobu myślenia. Pracy nad swoją pewnością siebie i podejmowania działań, które pozwolą nam polepszyć nasza samoocenę. Tak abyśmy mogli czuć się dobrze z samym sobą.

„Twoje kompleksy nie biorą się z tego jaki jesteś, tylko z tego, co myślisz o sobie”.

#9 Bierność

Kolejną przyczyną, która wpływa negatywnie na jakość naszego życia jest bierność. Wiele osób nie bierze odpowiedzialności za własne życie. Nie podejmuje działania. Mają poczucie, że ich życiem rządzi los, jakaś zewnętrzna siła sprawcza. Oczekują, że sprawy same się ułożą albo ktoś podejmie za nich decyzje. Niechętnie biorą sprawy we własne ręce. Przypominają liście miotane na wietrze.

Narzekają, marudzą, tracą na to czas i energię, ale nic z tym nie robią. Chodzą do pracy, której nie lubią, nie próbując jej zmienić. Trwają w toksycznych związkach, zamiast je skończyć.

Niechętnie podejmują ryzyko, bo wiąże się to z reguły z jakąś odpowiedzialnością. Brakuje im motywacji, dryfują z prądem. Czasem ta bierność wynika z wychowania, braku poczucia własnej wartości.

Aby cieszyć się większym komfortem i czerpać przyjemność z życia musisz odzyskać poczucie, że to Ty decydujesz o sobie. Musisz wziąć odpowiedzialność i przejąć kontrolę nad swoim życiem. Jeśli obecnie masz z tym problem, nie stanie się to z dnia na dzień. To wymaga pracy nad sobą, ale można i warto zmienić swoją bierna postawę na bardziej aktywną. Poczuć moc i siłę sprawczą swoich wyborów i decyzji.

 „Bo lepsze jest działanie od bierności”. – George Orwell

#10 Odkładanie na później

Od czasu do czasu wszyscy odkładamy ważne zadania na później. Dopada nas przypadłość o trudno brzmiącej nazwie – prokrastynacja. W efekcie odkładania na później zwiększa się poziom stresu, pojawiają się zaległości, nie realizujemy części zadań.

Na później odkładamy różne rzeczy: obowiązki domowe jak sprzątanie czy pranie, ale także sprawy zawodowe, szkolne czy urzędowe. Odkładamy na później lepsze odżywianie, ćwiczenia fizyczne, rzucenie jakiegoś nałogu. W konsekwencji cierpi na tym jakość naszego życia i ogólne samopoczucie.

Kiedy Twoje zwlekanie zaczyna negatywnie wpływać na Twoje życie, nadszedł czas, aby powstrzymać złe nawyki i zacząć działać bez zbędnej zwłoki. Aby skuteczniej walczyć z prokrastynacją warto poznać głębszą motywację swoich działań, gdyż może nam to pomóc w ich szybszej realizacji.

Czas nieubłaganie płynie i to od nas zależy co z nim zrobimy. Zamiast odkładać, zwlekać i prokrastynować musimy zacząć działać już dziś! Nie odkładać życia na później!

Sprawdź: Dlaczego odkładamy na później? Sprawdzone sposoby na prokrastynację.

„Na jutro odkładaj tylko te rzeczy, bez których mógłbyś umrzeć ze spokojem”. – Pablo Picasso

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 10 częstych powodów, które psującą komfort życia oraz oddalają od spełnienia i szczęścia. Aby dowiedzieć się o nich więcej, odkryć kolejne, a przede wszystkim poznać konkretne rozwiązania jak sobie z nimi poradzić sięgnij po książkę Joanny GodeckiejNie odkładaj życia na później”.

rosnijwsile.pl Nie odkładaj życia na później Joanna Godecka

Znajdziesz w niej garść inspiracji, opis praktycznych metod i liczne ćwiczenia, które pomagają cieszyć się chwilą i pokazują, jakie zmiany wprowadzić, by żyć lepiej, pełniej i z większą satysfakcją. Poznasz też dziesięć zasad dobrej codzienności, które warto wdrożyć i stosować w praktyce. Pomogą Ci one zachować równowagę między najważniejszymi sferami Twojego życia. Sferą „Ja” – Twojej tożsamości, sferami relacji, działania, twórczości i rozwoju duchowego.

Odpowiedź na pytanie „Jak żyć?”, wciąż wymaga aktualizacji, ten temat nigdy nie jest do końca wyczerpany. Sprawdź co nowego wnosi Joanna Godecka i jej książka „Nie odkładaj życia na później”. Zainspiruj się i weź z niej wszystko to, co będzie dobre dla Ciebie.

Szczęśliwe życie jest umiejętnością, o którą trzeba zadbać. Nasze szczęście zależy od nas samych. Nie ma zmiany bez zmiany! Naucz się czerpać przyjemność z każdego dnia. Działaj z energią oraz pozytywnym nastawieniem i nie odkładaj życia na później!

„Mam wrażenie, że talent do szczęśliwego życia nie jest czymś, co zostało nam ofiarowane i wystarczy po ten prezent wyciągnąć rękę. Sami musimy o taką umiejętność zadbać. To nasze najważniejsze zadanie”. – Joanna Godecka

A Tobie co daje poczucie komfortu, spełnienia i szczęścia? Napisz w komentarzu.